القائمة الأقباط اليوم أبحث
أهم الأخبار

احذروا.. البلوجر ندي الشافعي تعثر على فأر صغير نافق في علبة كشري محل شهير - صور

احذروا.. البلوجر ندي الشافعي تعثر على فأر صغير نافق في علبة كشري محل شهير - صور

نشرت البلوجر الشابة ندي الشافعي منشور تحذيري من عدم نظافة محل كشري شهير حيث قالت إنها وجدت بعلبة كشري منه فأر صغير نافق.

وثقت البلوجر الشابة بصورتين وجود فأر صغير نافق بجوار علبة كشري المحل الشهير مع توعدها بنشر مقطع فيديو أيضا تشرح فيه الموقف الصادم الذي تعرضت له إثر طلبها علبة كشري مما أثار حالة من الاستياء والغضب.

وأضافت البلوجر الشابة عبر صفحتها الرسمية فيسبوك:"ايه ده !!!!!!!، عشان بجد تبطلوا تكلوا من بره تاني"، أكل الشارع ده قررررررف ، فأاار فالكشري انتوا متخيلين"، لا حول ولا قوة إلا بالله،" لا تعليق"، أفوق بس وهنزل فيديو كامل هنا.

فئران وسط الشطة

جدير بالذكر أنه في أواخر سبتمبر الماضي، لاقي مقطع فيديو تحذيري خطير رواجا كبيرا عبر موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك حيث يظهر فئران تركض وسط الشطة الحارة، فما القصة؟.

شيف تفجر مفأجاة

نشرت صفحة مطبخ سارة أحمد مقطع الفيديو التحذيري لفئران وسط الشطة الحارة مع تعليقها عليه، موضحا: آسفه على المنظر ده بس نزلته عشان فى ناس كتير بتشترى شطه ناشفة من برا وتحطها على مش أو فسيخ أو تخلل بيها مخلل، وتلقي فيهم بعد كده دود عشان يا ست الكل الشطه كلها ميكروب.

وتابعت الشيف سارة أحمد في تعليقها على مقطع الفيديو التحذيري والذي لم يتحدد مكانه تصويره أو بلده لكنها حقق على صفحتها الرسمية على موقع فيسبوك ما يقرب من 30 مليون مشاهدة منذ نشره في منتصف شهر سبتمبر الجاري 2022م، مضيفة: الأفضل هاتى شطة حمراء فريش، واغسليها وصفيها وبعد كده حطيها فى الفريز بتخلى الأكل طعمه تحفه ولونه أحلى.

وكتبت سارة أحمد في أول تعليق على مقطع الفيديو الخاص بها: حقكم عليه على المنظر ده بس دي الحقيقة، وناس بتشتريها وتحطها على الأكل، والأكل يدود زى المش والفسيخ والمخللات وساعات على الطبخ لتطلب منها احدي المتابعات: احذفيه والله بيقرف، مجيبة عليها: لا توعية للناس اللي بتشتريها.

وفي ذات السياق، كانت من بين تعليقات المشكيكين في الفيديو: الفيديو مش حقيقي اصلا مفيش فيران هاتستحمل الشطه كدا، ولا هايعرفوا يتنفسوا بسهوله وبعدين كلهم نفس المقاس كدا ازاي، فيه حاجه غلط، انا شايفة انه ورق


شجر وليس شطة ، الفئران لا يمكن أن تبقى بداخل الشطة، في شي لاحظته غريب إن الفيران لنا بتمشي علي الشطة مش بتتحرك مع إن الشطة خفيفه والفار ليه تقل اعتقد ان ده شغل جرافيك مش حقيقي، باينه اوي مش شطه نهائي دي

اوراق شجر بتطلع شبههه الورد كده وبتتساقت وقت الخريف ودخول الشتا وجزع الشجره واضح اهووو واتسابو فتره كبيره في الارض والفيران تكاسرت وعمال النضافه جت بتشيلها واتأكدو من كلامي لاني عايشه في مدينه كلها ورق شجر.

من جانبهم، علق متضامين مع ناشرة الفيديو ومعتقدين بحقيقة وجود فئران تركض وسط الشطة الحارة: المقطع داا شوفته من كام سنة، وجوزى قالى يعنى بذمتك دى حاجة تتصدق الفيران هتستحمل الشطه دى ازااى، جيبت شطه ونشفتها في

الشمس علشان اعملها أنا وبدخلها المغرب البلكونه عندى في سطوح جنبنا بيعدى على سور البلكونه فار منه والله أكل الشطه نصها يعتبر فدا اكيد انهم بيحبوا الشطه فعلا وبيستحملوها، كل شي العدس أو القمح أو الحمص أو

الفول... ضروري ينغسل قبل الاستعمال و بسم الله الرحمن الرحيم و درجات الحرارة العالية كفيلة بالتخلص من أي جراثيم، يقول الرسول -صل الله عليه وسلم- فيما معناه من غشنا فليس منا، نسأل الله تعالى أن يردنا إليه ردآ جميلا.

صدى البلد
08 ديسمبر 2022 |
×