الارنب يجتر في الكتاب المقدس.. هل الارنب يجتر ؟

الشبهةهل الارنب حيوان يجتر ؟ لان الارنب له معدة واحده

الرد

كل التراجم العربي كتبة كلمة ارنب

لاويين

11: 6 و الارنب لانه يجتر لكنه لا يشق ظلفا فهو نجس لكم

ولذلك ابدا في التراجم الانجليزي الاوضح

لأن اللغة العربية هي لغة قاصرة علميا ، لم يجد المترجم سوى كلمة الأرنب ليستخدمها للتعبير عن حيوان يدعي"الهير" وهو حيوان جبلي مجتر وهوالمذكور في سفر اللاويين .. هو بالفعل من عائلة الأرنب وان كان أطول آذانا واكبر ثلاثة مرات ووزنه يصل الي 6.5 كيلوجرام وتزيد سرعته الى 70 كم/ الساعة أضعاف سرعة الأرنب العادي وخلافا للأرنب العادي هو يولد كامل الفراء ومفتوح العينين.

.

Lev 11:6

(ASV) And the hare, because she cheweth the cud but parteth not the hoof, she is unclean unto you.

(BBE) And the hare, because the horn of its foot is not parted in two, is unclean to you.

(Bishops) And the Hare, though he chaweth the cud, yet because he deuideth not ye hoofe, he is therefore vncleane to you.

(Darby) and the hare, for it cheweth the cud, but hath not cloven hoofs--it shall be unclean unto you;

(DRB) The hare also: for that too cheweth the cud, but divideth not the hoof.

(ESV) And the hare, because it chews the cud but does not part the hoof, is unclean to you.

(FLS) Vous ne mangerez pas le livre, qui rumine, mais qui na pas la corne fendue: vous le regarderez comme impur.

(Geneva) Also the hare, because he cheweth the cud, and deuideth not the hoofe, he shalbe vncleane to you.

(HOT) ואת־הארנבת כי־מעלת גרה הוא ופרסה לא הפריסה טמאה הוא לכם׃

(JPS) And the hare, because she cheweth the cud but parteth not the hoof, she is unclean unto you.

(KJV) And the hare, because he cheweth the cud, but divideth not the hoof; he is unclean unto you.

(LITV) and the hare, though it brings up the cud, yet it does not divide the hoof; it is unclean to you;

(LXX) ὶ ὸ ύ, ὅ ἀά ὸ ῦ ὶ ὁὴ ὐ ῖ, ἀά ῦ ὑῖ·

(MKJV) And the hare, because he chews the cud but does not divide the hoof; he is unclean to you.

(RV) And the hare, because she cheweth the cud but parteth not the hoof, she is unclean unto you.

(Vulgate) lepus quoque nam et ipse ruminat sed ungulam non dividit

(Webster) And the hare, because he cheweth the cud, but divideth not the hoof: he is unclean to you.

(YLT) and the hare, though it is bringing up the cud, yet the hoof hath not divided--unclean it is to you;

وكلمة اجترار اتت

Cud and ruminat

القواميس العبرية

strong

H768

ארנבת

arnebeth

ar-neh-beth

Of uncertain derivation; the hare: - hare.

Brown

ארנבת

arnebeth

BDB Definition:

hare

وتكرر مرة اخري في سفر

- تث 14: 7

الا هذه فلا تأكلوها مما يجترّ ومما يشق الظلف المنقسم.الجمل والارنب والوبر لانها تجترّ لكنها لا تشق ظلفا فهي نجسة لكم

حيوان الهير في موسوعتي المعارف بريتانيكا وكولومبيا - صورة حيوان الهير

Any of various mammals of the family Leporidae, especially of the genus Lepus, similar to rabbits but having longer ears and legs and giving birth to active, furred young.

حيوان الهير في موسوعة المعارف وايكيبيديا

The European Hare or Brown Hare (Lepus europaeus) is a species of hare native to northern, central, and western Europe and western Asia.

It is a mammal adapted to temperate open country. It is related to the similarly appearing rabbit, which is in the same family but a different genus. It breeds on the ground rather than in a burrow and relies on speed to escape.

It is larger, longer-eared, and longer-legged than a rabbit. It has a body size of 50-70 cm and a tail length of 7-11 cm. The weight for a full-grown adult ranges from 2.5 to 6.5 kg. It can run at speeds of up to 70 km/h (45 mi/h).

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Hare

وبعد ان اتضح انه حيوان الهر الذي هو الارنب الجبلي

نبدا في التكلم في معني الاجترار

لسان العرب

والجِرَّةُ: جِرَّةُ البعير حين يَجْتَرُّها فَيَقْرِضُها ثم يَكُْظِمُها.

الجوهري: الجِرَّةُ، بالكسر، ما يخرجه البعير للاجْتِرار.

جِرَّه، ما يَجْتَرُّه الحيوان

القواميس الانجليزي

(Cud)

noun

1.

the portion of food that a ruminant returns from the first stomach to the mouth to chew a second time.

2.

Dialect. quid 1 .

Idiom

3.

chew ones or the cud, Informal. to meditate or ponder; ruminate.

https://dictionary.reference.com/browse/CUD

Food regurgitated from the first stomach to the mouth of a ruminant and chewed again.

Something held in the mouth and chewed, such as a quid of tobacco.

يحتفظ به في الفم ويمضغ طويلا مثل التوباكو

https://www.answers.com/topic/cud

(ruminate)

ruminate

Show Spelled Pronunciation [roo-muh-neyt] Show IPA verb, -nated, -nating.

Use ruminate in a Sentence

See web results for ruminate

See images of ruminate

verb (used without object)

1.

to chew the cud, as a ruminant.

2.

to meditate or muse; ponder.

verb (used with object)

3.

to chew again or over and over.

4.

to meditate on; ponder.

يمضغ مرارا وتكرارا

https://dictionary.reference.com/browse/ruminate

هذا المقال منقول من موقع كنيسة الأنبا تكلا.

الأرنب حيوان من القوارض معروف، وإسمه باللاتينية هو Lepus Syriacus. وقد ورد اسمه في الكتاب المقدس مرتين في قائمة الحيوانات النجسة التي نهت الشريعة عن أكلها، وسبب تحريم أكل الأرنب "لأنه يجتر لكنه لا يشق ظلفا" (لا11: 6، تث14: 7) (ستجد النص الكامل للكتاب المقدس هنا في موقع الأنبا تكلا) والأرنب على اختلاف أنواعه ليس من الحيوانات المجتره بالمقياس العلمي ، أي أن معدته لا تتكون من أربعة أقسام كسائر الحيوانات المجترة، ولكن من عادة الأرنب أن يبتلع ما يجده من طعام، ثم يعود لمضع ما عسر على معدته أن تهضمه، وهو نوع من الاجترار الجزئي.

إن هذه الفقرة من الكتاب المقدس تتحدث عن طريقة الأرنت في الأكل، وذلك لأن جهازه الهضمي فقير جداً، فيحتاج الأرنب أحياناً إلى أكل برازه الشخصي ليستخلص الفائدة الغذائية كاملة منه عن طريق هضمه مرتان..! فإن هذه العملية تعتبر مماثلة لعملية الإجترار؛ وكلاهما يعتمد على إعادة تدوير طعام نصف مهضوم ليتم إستخلاص المواد الغذائية منه.

ويقول البعض كذلك بأن الأجترار قديماً كان يعني مضغ الطعام لفترة زمنية طويلة. وكلا من الأرانب والحيوانات المجترة تقوم بهذا الأمر؛ لذا فقد كان شرعياً للإسرائيليين القدماء بإعتبار الارانب حيوانات مجترة.

موسوعة الوكبيديا التي تؤكد ان الارنب حيوان مجتر

Rabbits are herbivores who feed by grazing on grass, forbs, and leafy weeds. In addition, their diet contains large amounts of cellulose, which is hard to digest. Rabbits solve this problem by passing two distinctive types of feces: hard droppings and soft black viscous pellets, the latter of which are immediately eaten. Rabbits reingest their own droppings (rather than chewing the cud as do cows and many other herbivores) in order to fully digest their food and extract sufficient nutrients. [2] [3]

Rabbits graze heavily and rapidly for roughly the first half hour of a grazing period (usually in the late afternoon), followed by about half an hour of more selective feeding. In this time, the rabbit will also excrete many hard faecal pellets, being waste pellets that will not be reingested. If the environment is relatively non-threatening, the rabbit will remain outdoors for many hours, grazing at intervals. While out of the burrow, the rabbit will occasionally reingest its soft, partially digested pellets; this is rarely observed, since the pellets are reingested as they are produced. Reingestion is most common within the burrow between 8 oclock in the morning and 5 oclock in the evening, being carried out intermittently within that period.

Hard pellets are made up of hay-like fragments of plant cuticle and stalk, being the final waste product after redigestion of soft pellets. These are only released outside the burrow and are not reingested. Soft pellets are usually produced several hours after grazing, after the hard pellets have all been excreted. They are made up of micro-organisms and undigested plant cell walls.

The chewed plant material collects in the large cecum, a secondary chamber between the large and small intestine containing large quantities of symbiotic bacteria that aid in the digestion of cellulose and also produce certain B vitamins. The pellets are about 56% bacteria by dry weight, largely accounting for the pellets being 24.4% protein on average. These pellets remain intact for up to six hours in the stomach, the bacteria within https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit

https://en.wikipedia.org/wiki/Rabbit

ماهو المعني الروحي لان الارنب نجس

الارنب يمثل الانسان الخائف الذي لا يواجه يختبئ عند شعوره بالخطر

يجتر اي يعرف كلام ربنا ولكنه لا يحارب الخطيه لانه لا يشق الظلف اي لا يحارب الخطيه والشهوات لايزال الانسان العتيق